logo MDK
Ovzduší

Ovzduší


Co všechno dýcháme?

11. 12. 2023

7.6.2023 jsme se zamýšleli nad tím, co všechno vlastně dýcháme, že to není jenom kyslík, ale spolu s ním i další součásti ovzduší, atmosféry, včetně škodlivin. Sedmáci pracovali s rozstříhaným textem, který poskládali a následně využili pro vyplnění tajenky, uvědomili si rozdíl mezi pojmy jako je emise a imise a také vzpomínali na to, co je to bioindikátor a v jakých souvislostech se s tímto termínem již stihli během projektu setkat. Poté jsme se podívali také na různé mapy s vyznačenými koncentracemi různých škodlivin a vyhodnocovali v jaké jsou koncentraci v lokalitě Orionka. Svoje zjištění týmy sdíleli následující hodinu v rámci shrnutí poznatků o stavu lokality Orionka z hlediska ovzduší. Ukázalo se, že koncetrace CO není v této oblasti moc velká, nejvyšší byla na P1 a P2, žákům to korelovalo s částí, kde je magistrála, tedy oblast s nejvyšším dopravním zatížením (spalovací motory). Koncentrace NO2 byla podprůměrná, nejvyšší opět v oblasti magistrály, na P4-P11. Koncentrace oxidu siřičitého byla nízká, což odpovídalo faktu, že nevzniká v spalovacích motorech, ale tam kde se topí uhlím, což v části kolem lokality Orionky bude zřídkavé. Polétavý prach byl v hodnotách 23-24 resp.25  mikrogramů na metr krychlový, což jsou vyšší hodnoty a žáci usoudili, že odpovídají dopravnímu zatížení v oblasti, která je suchá, s minimem zeleně a vlhkosti.


Galerie

Detektivka trochu jinak aneb pátrání po stromových lišejnících

10. 12. 2023

24.5.2023 proběhlo pátrání po stromových lišejnících společně s lektorkami. Děti se snažily identifikovat lišejníky v lokalitě podobné té na Orionce, v parku Jiřího z Poděbrad, poblíž silničního tahu ve Vinohradské ulici. Týny nalezly lišejníky z indikační hodnotou 1 , jeden z hodnotou 2, což ukazovalo na výskyt lišejníků, které jsou schopné vydržet prostředí s koncentrací SO2 nižší než 30  mikrogramů na metr krychlový. Jeden z týmů nalezl, ale také terčovku svráštělou, která je o něco citlivější.


Galerie

Analýza prašnosti ovzduší

10. 12. 2023

4.5.2023 týmy provedly rozbor krému z jednotlivých stanovišť s využitím pracovních listů. Děti se tak zamyslely nad původem drobných prachových částic ve vzduchu, sdílely svoje pohledy na výsledky pokusu a sdílely svoje návrhy pro zlepšení Orionky z hlediska ovzduší. Krom jasně identifikovatelných částeček jako byly chlup, muška, semínko, tak prachové částečky si spojovali s intenzivním dopravním zatížením v této oblasti, které si navíc samy změřily. Mezi návrhy na zlepšení bylo větší využívání MHD, ranní spolujízda (lidi by se mohli víc domlouvat a ráno jezdit autem společně.. Zazněl také návrh pro snížení intervalu autobusů, který by mohl vést k většímu využití tramvají za předpokladu posílení tramvajové linky v dané době. Diskuze byla poměrně bohatá a naráželi jsme na potřebu dalšího průzkumu Orionky v tomto ohledu, s detailnější analýzou (s větším vzorkem a zjištěním potřeb lidí, kteří tento tah využívají na denní bázi). Vyskytlo se zde i několik nákladních aut a děti si kladly otázky, zda se Orionce můžou vyhnout, že tramvaj nekopíruje celou trasu autobusu apod. Tým Pepínův CO2 ještě provedl drobné dotazníkové šetření na škole, kdy se ukázalo, že dětí jezdí do školy nejvíce tramvají nebo pěšky. Tým se dál zamýšlel nad tím, co by ukázala větší vzorek, kolik rodičů poté pokračuje dál již prázdným autem právě přes zkoumanou křižovatku v ranní špičce. Takže do budoucna máme další podněty, jak takovou analýzu můžeme rozšířit.


Galerie

Měření dopravního zatížení a instalace misek s krémem k posouzení prašnosti

10. 12. 2023

19.4.2023 jsme opět prováděli měření v naší problémové lokalitě na Orionce. Tým Klimatičtí ufoni instaloval dvě misky s krémem na autobusovou zastávku, tak aby byl kryt před případným deštěm a také na kontrolní lokalitu k větracímu komínu metra.

Další Petriho misky s krémem se instalovaly následující den 20.4.2023 jednak v kontrolní lokalitě a v místě s podobným dopravním zatížením. Děti usoudily, že na Orionce již není vhodné místo kryté před případným deštěm a zároveň dostatečně chráněno před zraky kolemjdoucích. Jedna miska byla proto uložena na venkovní parapet školy, další na zídce poblíž školy (byť trochu exponovaně, ale krytý před deštěm) a poslední dvě v kontrolní lokalitě na stromě a opět u větracího komínu. Odebrání misek proběhlo u první sady 24.4., u druhé 25.4.2023, přičemž jedna z misek od větracího komínu zmizela.

Týmy se rozdělily na několik míst kolem křižovatky ulice Korunní a Benešovské resp. Boleslavské. Každý tým si ještě určil, kdo v něm bude sledovat jaký dopravní prostředek a jak provedou zápis pozorovaných dat. Tento den proběhlo měření v poledne. Následující den se týmy dostavili zopakovat měření v lokalitě v 9:00 ráno.

Výsledky ukázali, že nejčastěji, jak ráno i v poledne křižovatkou projíždí osobní auta s jedním cestujícím, žádný autobus, s takřka hluchým místem pro tramvajovou linku, která navíc byla spíše prázdná. Po Korunní ulici ze směru od Flóry v ranním čase také poměrně vyšší výskyt nákladních automobilů.

 

 


Galerie